خودترمیمی مغز و برگشت حافظه
ساعت ٧:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٢٠   کلمات کلیدی: حافظه

اطلاعات اعجاب ‌برانگیز پژوهشگران درباره خودترمیمی مغز!

پژوهش ‌های تازه، اطلاعات اعجاب برانگیزی در مورد ساز و کار ترمیم قسمت های آسیب‌ دیده مغز که برای حافظه و توجه مهم است، به دست می‌ دهد.

پژوهشی جدید که در شماره 4 نوامبر مجله علمی نورون، متعلق به انتشارات "سل" چاپ شد، نقش قسمت‌ های آسیب ندیده مغز را در جایگزینی و حمایت از عملکرد ترمیمی برجسته می‌ کند.

آسیب‌ های مغزی با توجه به مکان و شدت صدمه می ‌تواند، دارای پیامدهای ویرانگری باشد. صدمه به قسمتی از مغز که قشر پیش‌ پیشانی نامیده می ‌شود، در بیشتر موارد به کاستی حافظه و توجه منجر می ‌شود. با این حال، افراد می ‌توانند با گذشت زمان برخی عملکردها را بازیابی کنند.

مطالعاتی که بازیابی کاستی حرکتی یا زبانی را بررسی کرده، نشان می ‌دهد بخش‌ های آسیب ندیده مغز می ‌توانند جبران گر بخش‌ های آسیب دیده باشند. در حالی که مشخص است انعطاف پذیری عصبی برای بازیابی عملکردی پس از آسیب به قشر پیش پیشانی، مورد نیاز است، ساز و کارهای دقیق بازیابی شناختی به خوبی مشخص نیست.

دکتر برادلی وویتک از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توضیح می ‌دهد: در مطالعه جاری، ما مشتاق هستیم بررسی کنیم آیا عملکرد شناختی بدون عیب در بیمارانی که قشر پیش پیشانی آن ‌ها در یک نیمکره مغز آسیب دیده، توسط کُنِش جبرانی قشر پیش پیشانی در قسمت سالم و آسیب ندیده مغز جبران می‌ شود؟

دکتر وویتک و همکارانش مطالعه‌ ای را طراحی کرده ‌اند تا فعالیت مغز در بیمارانی را بررسی کنند که تنها در یک سمت مغز آن‌ ها قشر پیش پیشانی آسیب دیده است.

یک سلول بنیادی مهم در ترمیم نورون های مغز شناسایی شد

دانشمندان استرالیایی یک سلول بنیادی کلیدی را در مغز کشف کردند که با یادگیری و حافظه مرتبط است و می تواند راهی به سوی درمان های سکته مغزی و جنون باز کند.

محققان موسسه مغز دانشگاه کویینزلند برای اولین بار کشف کردند که چگونه سلول های عصبی در مغز می توانند بازسازی شوند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله Journal of Neuroscience منتشر کرده اند پس از ? سال تحقیقات سلول کلیدی را در منطقه هیپوکمپوس مغز کشف و مشاهده کردند که این سلول کلیدی همانند یک سلول بنیادی برای تولید نورون های جدید فعال می شود. هپیوکمپوس ساختار مغزی است که با اتصالات مربوط به کنترل حافظه ارتباط دارد.

از آنجا که تولید نورون ها با افزایش سن کمتر می شود توانایی جذب اطلاعات در مغز و یادگیری با کندی مواجه می شود. این مسئله به خصوص در افرادی که از جنون سالمندی، افسردگی و یا سکته مغزی رنج می برند بدیهی است.

این دانشمندان کشف کردند که چگونه تحریک محیطی از طریق سیستم عصبی به هیپوکمپوس حرکت می کند و اگر این حرکت به اندازه کافی قوی باشد می تواند مولکول هایی که سلول های بنیادی را برای تولید تعداد زیادی نورون تحریک می کنند با خود به این منطقه مغزی گسیل کند.

این کشف، پیری آهسته که به " از آن استفاده کن و یا آن را از دست بده" (use it or lose it) معروف است را تائید می کند.

نتایج این تحقیقات که اطلاعات جدیدی در خصوص توانایی مغز در ترمیم نورون ها ارائه می کند می تواند راه جدیدی در توسعه داروهایی برای پیشگیری و یا درمان جنون سالمندی که یکی از دلایل مرگ سالمندان است بگشاید. 


 
هویت
ساعت ۱۱:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٢٠   کلمات کلیدی: هویت

هویت

احساس هویت در نوجوانی آغاز نمی شود و در نوجوانی هم خاتمه نمی یابد. به اعتقاد اریکسون هویت نهایی از همان دوران اولیه کودکی با ایجاد احساس اعتماد در مقابل عدم اعتماد نسبت به جهان اطراف شکل می گیرد.

هر چند که رشد هویت فرایندی است که در طول عمر ادامه دارد ولی جستجو برای کسب آن در نوجوانی بیشتر است.اریکسون(1968) متذکر شد هویت ممکن است از دو راه منحرف شود.مکن است پیش از آنکه به رشد کامل برسد  تثبیت شود یعنی پیش از موعد شکل بگیردویا اینکه بدون هیچ محدودیتی گسترش یابد .

هویت یابی زودرس :

هویت یابی زودرس وقفه ایست در فرآیند شکل گیری هویت.هویت یابی زودرس تصور فرد از خودش است که این تثبیت در ایجاد سایر امکانات و تواناییهایی که شخص برای توصیف خود دارد تاثیر می گذارد .تایید دیگران برایشان اهمیتی اساسی دارد. عزت نفس آنان تا حد زیادی به تایید دیگران بستگی دارد . معمولا برای مراجع قدرت اهمیت زیادی قائل هستند و در مقایسه با سایر نوجوانان بیشتر همنوایی می کنند و کمتر استقلال رای دارند . به ارزشهای سنتی مذهبی بیشتر علاقمندند و کمتر اهل تامل هستند و با فکر عمل می کنند . اشتیاق کمتری دارند و افکارشان قالبی و سطحی است و با افراد همجنس یا جنس آن کمتر روابط نزدیک برقرار می کنند.

هر چند که از لحاظ هوش کلی تفاوتی با همسالان ندارند ولی به دشواری می توانند انعطاف از خود نشان دهند و به هنگام مواجهه با تکالیف شناختی و تنش زا نمی توانند واکنش مساعد از خود نشان دهند.معمولا از نظم و ساخت در زندگیشان استقبال می کنند . با والدینشان روابط نزدیکی دارند (پدر و پسر روابط نزدیکی دارند)و ارزشهای والدین را می پذیرند و کمتر در آن چون و چرا میکنند. در عین حال والدین این گروه به طور کلی پذیرا و مشوق هستند و در عین حال نوجوان را تحت فشار می گذارند که با ارزشهای خانواده همنوایی کند. 

 سردرگمی در هویت یابی :

برخلاف این دسته گروهی از نوجوانان یک دوره طولانی از سردرگمی هویت را میگذرانند و شاید هیچگاه احساس هویتی قوی و روشن در آنان ایجاد نشود . اینها نوجوانانی هستند که  "نمی توانند خود را بیابند ، نوجوانانی که خود را رها و فارغ از پیوند نگه  می دارند و در حالت تجرد و دوران پیش از شکلگیری هویت باقی می مانند ".چنین فردی ممکن است دچار بحران هویت مرضی و طولانی مدت بشود و هیچگاه به وفاداری یا تعهد پایداری دست نیابد.آنان عزت نفس کمی دارند و استدلال اخلاقیشان رشد نیافته است.تکانشی هستند و تفکری نا منظم دارند و به دشواری مسوولیت زندگی خود را به عهده می گیرند. بیشتر به خودشان می پردازند و روابط فردیشان غالبا سطحی و گاه به گاه است. هر چند که با نحوه زندگی والدینشان مخالفند نمی توانند از خودشان شیوه ای ابداع کنند.

هویت کسب شده:

جستجو و سردرگمی شاید مفید باشد. افرادی که پس از یک دوره جستجوی فعالانه به احساس هویتی قوی دست یافتهاند در مقایسه با آنهایی که هویتشان شکل گرفته بی آنکه دوران سردرگمی را گذرانده باشند استقلال رای بیشتری دارند ، خلاقترند و تفکر پیچیده تری دارند.این گروه هویت جنسی با ثبات تری دارند، استدلال اخلاقی رشد یافته تری دارند ،توانایی بیشتری برای برقراری ارتباط نزدیک دارند.مقایسه های تحقیقی نشان میدهد که دختران نوجوانی که احساس هویت در آنان قوی بود در مقایسه با سایر گروهها بدیلهای شغلی و  عقیدتی را سبک سنگین می کردند،به نتایجی می رسیدند  و به آنها متعهد می ماندند ،کمتر زیر بار فشار همنوایی با دیگران می رفتند و در ضمن به هنگام مقاومت در برابر آن کمتر احساس ناراحتی می کردند.این گروه رشته های درسی نسبتا مشکلی در دانشگاه انتخاب می کردند ، و در ضمن کمتر از  زنهایی که هویتشان شکل نگرفته بود دچار احساسات منفی مانند  خصومت،افسردگی و اضطراب می شدند.


 
رشد قانونمندی
ساعت ۸:٠٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/۱٢   کلمات کلیدی: کودکان

چگونه فرزندانی قانونمند تربیت کنیم؟

حتما به عنوان والدین، برایتان پیش آمده است که از قانون‌گریزی فرزندتان کلافه شده باشید و به دنبال چاره بگردید. مثلا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید مانع حرکت فرزند یک ساله خود به سمت تلویزیون شوید؟ یا این که وقتی فرزند پیش‌دبستانی شما چیزی را پرتاب می‌کند چه کاری باید انجام دهید؟ یا چگونه می‌توانید فرزند نوجوان خود را تشویق کنید که به قانون احترام بگذارد؟ مهم نیست که فرزندتان چه سن و سالی دارد، مهم این است که وقتی مساله‌ای در منزل شما به قانون تبدیل شد، توسط فرزندتان نیز پذیرفته شود. اگر والدین به قوانین و نتایج آنها توجهی نشان ندهند، نباید از کودکان خود نیز توقع قانون‌پذیری داشته باشند. در اینجا به ایده‌هایی اشاره می‌کنیم تا بتوانید قوانین منزل خود را به قوانینی قابل پذیرش توسط کودکانتان تبدیل سازید.

فرزندتان هنگام رشد شروع به درک ارتباط بین فعالیت‌ها و نتایج آنها می‌کند. در این زمان است که شما می‌توانید قوانین خانه و خانواده را به او تفهیم کنید.

(سنین 3 تا 5) قبل از تنبیه کودکانتان برای آنها توضیح دهید که چه توقعی از ایشان دارید. مثلا اولین باری که کودک 3 ساله شما روی دیوارهای اتاق، نقاشی کشید، برای او توضیح دهید که چرا این کار پذیرفته شده نیست و اگر او این کار را مجددا تکرار کند، چه اتفاقی خواهد افتاد. (مثلا او مجبور خواهد بود که در تمیز کردن دیوار، کمک کند و تا آخر روز اجازه استفاده از مدادهایش را نخواهد داشت)‌. اگر این کار را چند روز دیگر، دوباره تکرار کرد، خاطره روز اول را به او یادآوری کرده و به او بگویید که مداد تنها مخصوص ورقه کاغذ است و سپس نتایج عملش را به او نشان دهید.

(سنین 6 تا 8) در این سنین نیز می‌توان از روش قبل (قرار دادن کودک به مدت یک دقیقه در محیطی خاص برای تفکر در مورد عملکردش)‌ استفاده کرد. در این سن نیز، قاطعیت، امری حیاتی است. کودک باید باور کند که شما به آنچه می‌گویید، عمل می‌کنید. البته این به معنای این نیست که به کودکتان شانس دوباره ندهید بلکه به مفهوم اعتقاد پیدا کردن کودک به شماست. یادتان باشد در هنگام عصبانیت کودک را تهدیدهای غیرواقعی نکنید. مثلا به او نگویید که «دیگه حق نداری هرگز تلویزیون تماشا کنی». این کار باعث می‌شود، همه تهدیدهایتان ضعیف جلوه کنند.

تنبیه‌های شدید، قدرت شما را به عنوان والدین، کم می‌کند. اگر فرزندتان را به مدت یک ماه تنبیه کنید، او دیگر انگیزه‌ای برای تغییر رفتارهایش نخواهد داشت.

 (سنین 9 تا 12 سال) کودکان در این گروه سنی، می‌توانند با نتایج طبیعی عمل خود، قانون‌پذیری را بیاموزند. همین‌طور که آنها رشد کرده و مستقل‌تر می‌شوند و مسوولیت‌پذیری را می‌آموزند، به آنها بیاموزید که با نتایج رفتارهای خود مواجه شوند. این روشی مفید و موثر در قانون‌پذیری فرزندان است.مثلا اگر فرزندتان تکالیف خود را به موقع انجام نمی‌دهد، سعی نکنید او را مجبور کنید که تا آخر شب بیدار باشد و مشق بنویسد یا خودتان تکالیفش را انجام دهید، بلکه بگذارید تا فردا بدون تکلیف به مدرسه برود و نتیجه این عمل را که یک نمره بد خواهد بود، ببیند.طبیعی است که والدین تمایل داشته باشند تا کودکشان را از اشتباهات نجات دهند، اما در طولانی مدت، این کار باعث ایجاد رفتارهای نادرست در کودک می‌شود. بگذارید تا کودک، نتیجه اشتباهات خود را به طور طبیعی ببیند. این کار باعث خواهد شد که بار دیگر مرتکب این اشتباه نشود.


 
نوروفیدبک
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/٥   کلمات کلیدی: نوروفیدبک

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن از امواج مغزی به عنوان بازخورد استفاده می‌شود. بیوفیدبک یا پس‌خوراندزیستی با بکارگیری مفاهیمی از علوم مختلف در دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج رواج یافت و نهایتاً‌ در 1969 به این نام شناخته شد. ایده‌های متعددی از علوم مختلف من‌جمله یافته‌های مطالعاتی که در زمینه شرطی‌سازی دستگاه عصبی خودکار مرکزی، سایکوفیزیولوژی، رفتار درمانی، راهبردهای کنترل استرس، مهندسی پزشکی و سایبرنتیک انجام یافته به پرورش مدل کاربردی بیوفیدبک و شکل‌گیری آن به شکل امروزی کمک کرده است. اما اصلی‌ترین حوزه تعریف‌کننده بیوفیدبک علم سایبرنتیک می‌باشد که به طور مستقیم به تعریف پردازش اطلاعات و ارائة فیدبک در سیستم‌های گوناگون می‌پردازد. 

طبق یکی از اصول پایه سایبرنتیک، فرد نمی‌تواند متغیری را کنترل نماید مگر اطلاعات لازم از آن متغیر را دریافت نماید. این اطلاعات را فیدبک می‌نامند. اصل دیگری نیز بیان می‌دارد که وجود بیوفیدبک یادگیری را ممکن می‌سازد. در بیوفیدبک‌ کاربردی هدف اصلی بالابردن آگاهی شخص نسبت به آنچه در بدن و حتی مغزش به وقوع می‌پیوندد و افزایش قدرت کنترل بر آن است. با ارائه این تکنیک افراد فیدبک‌های واضح و مستقیمی را از سیستم فیزیولوژی‌شان دریافت می‌دارند که به آنها در کنترل عملکرد این سیستم کمک می‌نماید.  نوروفیدبک به عنوان شکلی از بیوفیدبک، روشی ایمن و بدون درد است که در طی آن حس‌گرهایی که الکترود نامیده می‌شوند، به سر بیمار متصل می‌گردد.  در نوروفیدبک، براساس پروتکل‌های مشخص، بازخوردهای مناسب در جهت رفع نابهنجاری امواج مغزی به بیمار ارائه می‌شود. اطلاعات دریافتی توسط دو مانیتور جداگانه در اختیار بیمار و درمانگر قرار می‌گیرند. در این حالت هم بیمار و هم درمانگر قادر خواهند بود امواج مغزی بیمار را مشاهده کنند.

در نتیجه فرایندهای ناهشیار و غیر ارادی (فعالیت امواج مغزی)، برای بیمار کاملاً محسوس می‌گردد (از طریق مشاهده آنها در کامپیوتر) و بیمار با کمک درمانگر و ارائه محرکهای دیداری-شنیداری قادر خواهد بود امواج نابنهجار را دستکاری کرده و در طی جلسات درمان آنها را به حالت بهنجار تبدیل کند. در رایج‌ترین روش مورد استفاده برای نوروفیدبک، بیمار در مانیتور خود یک بازی ویدیوئی انجام می‌دهد. البته بر خلاف بازیهای رایج بیمار نباید از دست خود استفاده کند بلکه این کار را از طریق الگوی امواج مغزی خود انجام می‌دهد. درمانگر در طول درمان امواج مغزی و تحلیل های صورت گرفته از آنها را در مانیتور خود مشاهده می‌کند و جریان بازی را به گونه‌ای هدایت می‌کند تا الگوی مناسب و بهنجار امواج مغزی فعال گردد. 

ایده اصلی درمان این است که مغز با مشاهده نابهنجاری امواج خود، یاد می‌گیرد خود را اصلاح نماید. این امر در روند درمان و بر اساس اصول یادگیری صورت می‌گیرد. نوروفیدبک در درمان اختلالات زیادی از قبیل/ بیش فعالی و کمبود توجه، مشکلات توجه و تمرکزی، اختلال سلوک، اختلالات رفتاری، افسردگی، تنظیم خلق، اختلالات تنظیم عاطفه، اختلال دوقطبی، اختلالات اضطرابی، حملات هراس، اختلالات حاد پس ضربه ای، بی خوابی، بیداری مکرر از خواب، بی قراری پا    (تکان دادن پا)، دندادن قروچه در خواب، سردردهای میگرنی، درد مزمن، حمله های صرعی، ناتوانائیهای یادگیری، اختلال نافذ رشد، اوتیسم (درخودماندگی)، نشخوار فکری، وسواس فکری و عملی، نشخوار فکری، آسیب ضایعه گر به مغز، تورت (تیک مرکب با نشانه های خاص)، عملکرد عالی،، سوء مصرف مواد و ... به کار می‌رود.


بیماری‌های قابل درمان با نوروفیدبک  

 ‏ 
‏-‏    بیش‌فعالی/ کمبود توجه (‏ADHD‏): بیش از هر بیماری دیگری، برای درمان ‏ADHD‏ از نوروفیدبک استفاده شده است. مطالعات و تحقیقات ‏ 
مختلفی تأثیر این درمان را بر ‏ADHD‏ ثابت کرده‌اند‎]‎‏3،2،1‏‎[‎‏.چندین درمانگر مجرب اظهار داشتند 85-80% بیماران مبتلا به ‏ADHD‏ به وسیله ‏نوروفیدبک بهبودی کامل یافتند‎]‎‏ 3،2،4‏‎ [‎‏. ‏ 
‏-‏    اضطراب (‏Anxiety‏) : بسیاری از متخصصان، به کارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را یکی از عمده‌ترین موارد و زمینه‌های استفاده ‏ 
از نوروفیدبک می‌دانند. اکثر آن‌ها معتقدند اضطراب یکی از اولین بیماری‌هایی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد ‏که در حدود 90-80 % از بیماران اضطرابی با این روش درمان شده‌اند‎]‎‏7،6،5‏‎[‎‏. برخی از اختلالات اضطرابی که با این روش درمان می‌شوند، عبارتند از: اختلاس وسواس فکری ـ عملی (‏OCD‏)، حملات هراس (‏Panic‏)، فوبی‌ها (‏Phobias‏) و اختلال استرس پس از سانحه (‏PTSD‏). ‏ 
‏-‏    اختلالات یادگیری (‏learning Disorder‎‏). این اختلالات در سنین دبستان شایع هستند. در این نوع اختلالات علی‌رغم هوش نرمال و عدم ‏وجود نقص حسی، کودک در یادگیری مشکل دارد. این اختلالات موارد زیر را در بر می‌گیرد: نقص توانایی برای شناخت واژه‌ها، خواندن کند و ‏ 
نادرست، مشکل در فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، عمل‌ها و مفاهیم، و گروه‌بندی ارقام، رعایت مراحل ریاضی، شمارش، جدول ‏ضرب و نیز مشکل در یادگیری نوشتن لغات و جملات. در درمان این اختلالات نوروفیدبک تحول بزرگی ایجاد کرده است. در مورد اختلالات یادگیری، نوروفیدبک به تنهایی پاسخگوست و نیازی به درمان مکمل ندارد. معمولاً با کامل کردن یک دوره درمانی، بهبودی ثابتی حاصل ‏می‌شود. تأثیر این روش در چندین پژوهش علمی و معتبر نیز تأیید شده است ‏‎]‎‏9،8‏‎[‎‏. ‏ 

‏-‏    اختلالات خواب (‏Sleep Disregulation‏): اولین تغییراتی که مراجعین عموماً بعد از شروع درمان با نوروفیدبک مشاهده می‌کنند، تغییر و ‏تنظیم خوابشان است. بنابراین از نوروفیدبک هم در درمان اختلالات خواب نیز استفاده کرد ‏‎]‎‏11،10‏‎[‎‏. 
‏ ‏-‏    صرع، ضربه سر و سکته مغزی (‏Seizure, Head Injury, Cerebral apoplexy‏): در انواع صرع و در مواردی که داروها مؤثر نبوده‌اند و بیماری ‏بسیار مزمن و غیرقابل کنترل بوده است، نوروفیدبک در درمان 70 تا 90% از بیماران موفق بوده است ‏‎]‎‏13،12‏‎[‎‏. در اکثر موارد نوروفیدبک باید ‏با دارو درمانی همراه باشد، اما حدود 20% از بیماران می‌توانند مصرف دارو را پس از درمان با نوروفیدبک قطع کنند ‏‎]‎‏15،14‏‎[‎‏. ‏تأثیراتی از این درمان در موارد ضربه به سر و سکته مغزی نیز گزارش شده است‎]‎‏17،16‏‎[‎ 
‏-‏    دردهای مزمن و سردردهای میگرنی (‏chronia pain, Migraines‏): درمانگران و پزشکانی که از نوروفیدبک برای درمان دردهای مزمن و ‏سردردهای میگرنی استفاده کرده‌اند، اعلام کردند که وقوع و شدت حملات میگرن در اکثر موارد با استفاده از این روش کاهش می‌یابد و ‏حتی از بین می‌رود ‏‎]‎‏19،18‏‎[‎‏.در دردهای مزمن نیز نوروفیدبک به کاهش درد و کنترل آن (حتی در موارد خیلی شدید) کمک کرده است. 
‏ ‏-‏    افسردگی (‏Depression‏): در مورد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی (‏Major Depression‏) که هیچ درمانی برای آن‌ها کارساز نبوده، ‏نوروفیدبک در اغلب موارد نتیجه بخش بوده است‏‎]‎‏21،20‏‎[‎‏. ‏ 
در برخی از کشورها یکی از بهترین و معمول‌ترین درمان‌ها برای افسرده‌خویی (‏Dysthymia‏) [افسردگی خفیفی که بیش از 2 سال دوام دارد، ‏اما زندگی فرد را مختل نمی‌کند]، نوروفیدبک است. 
‏ ‏-‏    سوءمصرف مواد (‏substance abuse‏): مطالعات نشان داده است که در مقایسه با درمان‌ها برای دیگر اعتیاد، درمان با نوروفیدبک از بسیاری ‏از روش‌های دیگر موفق‌تر بوده است. علاوه بر این درمان با این روش وسوسه و ولع فرد را کاهش می‌دهد و در درازمدت احتمال عود و ‏بازگشت را پایین می‌آورد ‏‎]‎‏23،22‏‎[‎‏.از طریق نوروفیدبک می‌توان تمامی موارد اعتیاد و نیز سوءمصرف الکل را درمان کرد .هم اکنون نیز تیم های ورزشی متعددی از این روش بهره می برند. برای مثال تیم فوتبال آ.ث میلان و تیم ملی ایتالیا از ماهها قبل از شروع جام جهانی استفاده از روش نوروفیدبک را جزو برنامه های اساسی خود قرار داده بودند و نتایج قابل توجه آنان در مسابقات را می توان به توان ذهنی و آمادگی روانی بالای بازیکنان آنها نسبت داد. 
در چند سال گذشته استفاده از نوروفیدبک برای ارتقای عملکردهای شناختی به یکی از مهم ترین موضوعات تحقیقی در مجلات پزشکی و روان شناسی تبدیل شده است که همگی از این موضوع که می توان مغز را تعلیم داد حمایت می کنند. در سال 2005 مسوولان تنیس کانادا 20 نفر از بهترین تنیسورهای جوان خود را با این روش آموزش دادند و نتایج مثبت آن را تایید کردند. 
همچنین دانشگاه مک گیل در مونترال در پژوهشی 5 ساله اثرات این روش را بر روی 80 ورزشکاردر رشته های مختلف ورزشی بررسی می کند. جیو والینته ، روانشناس ورزشی بسیاری از بازیکنان معروف گلف معتقد است بزودی نوروفیدبک به یکی از اجزای اصلی برنامه های تمرین حرفه ای در خواهد آمد.